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Wednesday, January 8, 2014

मशहूर चित्रकार पनेसरजी नहीं रहे


मशहूर चित्रकार पनेसरजी नहीं रहे

पलाश विश्वास

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एसएन बनर्जी रोड पर वायएमसीए छात्रावास में बलदेव राज पनेसर


पनेसर जैसे चित्रकार से कोलकाता में जनसत्ता में होने की वजह से पहचान न होना अनहोनी ही होता।वे हमारे सहकर्मी गुरुजी जयनारायण के बेहद घनिष्ठ रहे हैं।लेकिन उनके निधन की खबर न नेट पर है और न फेसबुक पर।टीवी चैनलों के लिए वेकभी सेलिब्रेटी थे ही नहीं। आज सुबह सविता ने मेरे नींद से जागने से पहले जनसत्ता पढ़ लिया था।लेकिन मैं जनसत्ता में स्थानीय खबरे नहीं देखता हूं।जबकि यह खबर स्थानीय पेज पर ही लगी थी।सविता के मुताबिक कल बंग्ला अखबारों में भी थी।लेकिन वह खबर मुझे नजर नहीं आयी।सविता ने ही पहली सूचना दी कि पनेसर जी नहीं रहे।


यह संजोग है कि एसएन बनर्जी रोड पर वायएमसीए छातारावास में कबूतरों से घिरे हुए पनेसर जी से मैंने एकबार घंटों बातें की। भारतीयभाषा परिषद से नई दिल्ली पहुंचकर साहित्यकार संपादक ने ज्ञानोदय की ओर से मुझसे पनेसर जी से बात करने के लिए कहा था।वैसे चित्रकला का ज्ञान मुझे हैं नहींषमैंने मना कर दिया था।लेकिन प्रभाकर जी के कहने पर ही मैं उनसे मिला।

लगभग 50 साल पहले कोलकाता को अपना घर बना लिया था जो बलदेव राज पनेसर ने। कलाकार सांख्यिकीविद् पनेसर।जो भारतीय सांख्यिकी संस्थान आये और कोलकाता के होकर रह गये।शकीला जैसी आम अपढ़ मुसलमान लड़की को उन्होंने विश्वविख्यात कलाकार होने की मंजिल तक पहुंचा दिया। सोमवार की सुबह उनका निधन हो गयाऔर मुझे सविता के कहने पर आज इसका पता चला।


सोमवार को कोलकाता में बस हड़ताल थी।दफ्तर से गाड़ी आयी तो देरी से पहुंचा वहां।कोई संवाददाता था नहीं  उसवक्त।तीनों अखबारों में से कोई अखबार का संवाददाता रात के आठ बजे के वक्त दफ्तर में नहीं था।ओड़िया अखबार समाज भी हमारे यहीं से छपता है लेकिन हम ओढ़िया पढ़ नहीं पाते और उसका संपादकीय भी यहां नहीं है।जयनारायण गंगासागर मेले की तैयारियां देखने सागरद्वीप गये हुए थे और कल मैं घर में था।हमे फोन करके भी किसी ने नहीं कहा कि पनेसर जी नहीं रहे।


ज्ञानोदय में पनेसर जी से मेरा वह लंबा संवाद संपादित होकर छपा था,जो नहीं छपा और जो मैंने खुद नहीं लिखा,वह सारा प्रकरण आंखों के सामने आ रहा है।देश दुनिया, भारत विभाजन,चित्रकला ,सौंदर्यबोध, विचारधारा,कला और समाज, शकीला, कोलाज, सोमनाथ होड़, रामकिंकर बेज से लेकर बंगाल के अद्यतन शिलिपियों की राय से लेकर देश की अर्थव्यवस्था के बारे में उनकी मुकम्मल राय थी। लेकिन वे गणितज्ञ स्वभाप के निर्लिप्त चित्रकार थे,जिन्हें अपने प्रचार से कुछ लेना देऩा नहीं थी।कोलकाता के संस्कृतिकरिमियों की तरह वे पार्टीबद्ध भी नहीं थे। इसलिए निपट अकेले रह रहे इस बुजुर्ग चित्रकार के यूंम ही अचानक चले जाने से कहीं कोई किरच की तरह बिखरा ही नहीं।


उत्तरआधुनिक मुक्त बाजार के बारे में भी उनकी राय काफी स्पष्ट थी और वे गांधीवादी दर्शन के अच्छे अध्येता भी थे। उन्होंने मार्क्सवादी विचारधारा और जनांदोलनों पर भी गहरा अध्ययन किया था। मुझे अफसोस है कि ज्ञानोदय के उस साक्षात्कार के बाद मैं अलग से उनपर कुछ लिख नहीं सका।चितिरकला की बारीकिया न जानने की वजह से एक हिचक भी थी।



कोलकाता के सांस्कृतिक परिसर में  बहुत सम्मान के साथ सादगी के अवतार और हमेशा हाशिये पर खड़े लोगों,फुटपाथिया बच्चों को चित्रकला के विभिन्न माध्यमों का हुनर सिखाने और वे सीख सकें अपने सब कुछ से वंचित सामाजिक जीवन में इसके लिए भी उनकी हर तरह की मदद करने वाले पनेसर जी  को पहचाना  जाता रहा है।


पनेसर जी  1927 में पंजाब में होशियारपुर  में जनमे थे।वे  भारतीय सांख्यिकी संस्थान (आईएसआई) के अध्ययन के लिए कलकत्ता के लिए आये और फिर उसी संस्था के संयुक्त निदेशक के रूप में सेवानिवृत्त हुए।लेकिन कोलकातासे फिर पंजाब लौटे नहीं।



गौरतलब है कि आईएसआई की स्थापना की थी जो पीसी महालनोबिस ने और इन्हींके  कारण कोलकाता में जीवन के विभिन्न क्षेत्रों में उनके असंख्य दोस्त बन गए। रवींद्रसंगीत गायक सुविनय राय से लेकर चिंतामणि कर तक उनकी दोस्ती की परिधि बहुत बड़ी थी।


उनकी चित्रकला किसी औपचारिक प्रशिक्षण के बिना था।उन्होंने अपनी आय का बेहतर हिस्सा दान कर दिया।वे पड़ोस में अनगिनत बच्चों को सिखाते खिलाते रहे हैं।इन्ही बच्चों में शकीला भी थी।





Bal Raj Panesar, had always been the odd man in the Bengal Art Circle. Born in the year 1927 in  Punjab, Panesar came to Kolkata to study Statistics at the Indian Statistical Institute, and then work as an officer for the Ministry of Planning. He painted during his free time without any formal training in art and yet his art was of such standard that he enthralled the art lovers with ease. He was made a member of the Society of Contemporary Artists in 1974, the group to which other important artists of the time belonged including Sunil Das, Bikash Bhattacharya, Ganesh paine , etc. .


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    Yet critics had never been favourable to Panesar. Like Manu Parekh, his works too remained undervalued and it is only in recent past that he has come to the limelight when some art lovers and disciples like Devajyoti Ray and Shakila spread his name among the wider audience.

    Panesar is one of those few painters who have never painted for commercial gains and had maintained the habit of gifting his works free to anybody who might admire him. He lives humbly in a small YMCA room in Kolkata, donating a large part of his income from sale proceeds to charitable institutions. He had virtually helped artist Shakila out of penury to stand as an independent artist.



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Many such abstract works have been made by Panesar. Though abstract, they are much easier to discern than conventional abstract.

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Medium and techniques of Work

   Panesar is truly a modernist abstractionist among the artists of Kolkata, having worked in such varied media as is totally outside the realm of art-school styles. He had come to the forefront by hiscollages , but later he adopted a similar style in oil. He had also done works in etching and ink on paper.

Major Themes

  Panesar's works are abstract. Yet they are not so abstract so as to lend to a viewers independent interpretation. The mood and the scene is preset by the artist and yet nothing remains defined. A balance is maintained in the abstract elements so as to help the viewer in guided imagination.




From rags to artistic riches

PRIYADARSHINI PAITANDY

  • Vivid colours of life: A collage by Shakila


When Panesar and other renowned artists in Kolkata saw Shakila's work they were impressed and convinced that she was a child prodigy. They encouraged her and in 1991 she displayed her collage at an exhibition for the first time. This was also the first time she had a bank balance! With more exhibitions and shows she even bought a house and a studio.

"It was a little difficult in the beginning. My children were small and had to be looked after during the day. The village had no electricity and I had to work under the light of the lamp," she says. Of her three children only her younger son (18) has taken up this art.

Shakila draws inspiration from what she sees around her and her first work comprised pictures of tomatoes, chillies and heaps of other vegetables. "I also do a lot of collages of Kali, Durga and on women's issues. Besides all the appreciation, I also sadly get some hate mails for my depiction of goddesses." Unperturbed, this self-taught artist soldiers on.

Unlike her vibrant collages, Shakila is shy and a woman of few words. But underneath her calm demeanour, she has a sense of humour that comes through in some of her creations. Her moods and emotions reflect in her work. Taking very little credit for her efforts, she attributes her success to Panesar and CIMA(Centre of International Modern Art, Kolkata) and is grateful for their support.

Shakila, in her early forties now, spends much of her time creating collages of various sizes. "The biggest one measures about 14 feet x 12 feet. It's a challenge shipping big pieces of art to other countries," she adds. And what is she working on next? "I have a few ideas. After making a piece I am always stressed out wondering how it's come out. Once the galleries take a look at it and give me their feedback I feel relaxed," she laughs.

http://www.thehindu.com/features/friday-review/art/from-rags-to-artistic-riches/article5109611.ece



Name Of The Artist: BR Panesar






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Title: Environment

Medium: Oil

Rs: On Request

More Information



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Title: Environment 2

Medium: Oil

Rs: On Request

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